CI SDŽ u suradnji s Nacionalnim centrom za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) provodi projekt „Identifikacija darovitih učenika u području matematike“. Cilj projekta je identifikacija potencijalno darovitih učenika u području matematike u našoj županiji korištenjem testova razvijenih u suradnji s NCVVO-om.
U okviru projekta planiramo testirati sve učenike četvrtih razreda osnovne škole, a na danas upućen poziv školama očekujemo odaziv svih osnovnih škola naše županije. Provedba ovog projekta predstavljat će golem korak u izgradnji sustava pružanja cjelovite podrške potencijalno darovitoj djeci i mladima.
Prikupljeni podaci koristit će svima uključenima u projekt:
- Učenici i njihovi roditelji dobivaju podatak o potencijalnoj darovitosti u području matematike. U testiranju se ne koriste klasični zadaci iz matematike, već zadaci koji omogućuju uočavanje potencijala učenika, njihove matematičke kreativnosti i načina rješavanja problema, pri čemu ponekad zaključak o potencijalnoj darovitosti iznenadi i samog učenika i njegovog nastavnika, jer učenik inače nije zainteresiran, motiviran ili aktivan na nastavi matematike (a ima potencijala koji ostaju neuočeni zbog osobina ličnosti ili nekih drugih razloga).
- Rano uočavanje potencijalne darovitosti omogućuje i pravovremeno pružanje podrške cjelokupnom razvoju darovitog djeteta, zbog čega su prednosti ovog testiranja za svakog učenika nemjerljive. Identifikacijom potencijalno darovite djece obuhvaćaju se i oni učenici koji nisu iznimno daroviti u području, već imaju POTENCIJALA za razvoj i rast, što smatramo jako važnim za istaknuti. Testiranjem u ovoj dobi skreće se pozornost na identificirane učenike i potiče se njihova okolina na djelovanje koje će omogućiti rast potencijala.
- Nastavnici dobivaju povratnu informaciju o potencijalno darovitim učenicima u području matematike u svojim razredima. Iako su procjene nastavnika o mogućnostima njihovih učenika često poprilično precizne, ponekad rezultati standardiziranih testova iznenade i same nastavnike, kako u već navedenom smislu (da nisu uočili darovito dijete), tako i u smislu da ponekad precjenjuju potencijale učenika koji su vrijedni, odgovorni i aktivni. Stoga je sudjelovanje u ovom projektu za nastavnike dobra povratna informacija, s jedne strane o njihovim učenicima, a s druge strane o njihovom radu, vrednovanju i procjenama koje donose. Kako nastavnički poziv uključuje cjeloživotno obrazovanje, ovaj projekt može biti izvrsna prilika nastavnicima da osvježe i prošire svoja znanja u području identifikacije i rada s darovitima, kroz samo sudjelovanje u pripremi i provedbi projekta te kroz razmjenu iskustava s kolegama.
- Škole sudjelovanjem u ovom projektu testiraju učenike svoje škole za primanje u CI SDŽ u školskoj godini 2021./2022. (u program CI matematike) te se uključuju u suradnju s CI SDŽ, koji pruža podršku svima uključenim u razvoj potencijalno darovite djece i mladih. Također, sudjelovanjem u ovom projektu, škole potiču svoje djelatnike na promjenu stava i ponašanja prema potencijalno darovitima čime oni postaju svjesni da je darovitim učenicima potrebna posebna briga, potpora i drugačiji načini rada.
Svjesni smo da je identifikacija samo prvi korak u razvoju potencijala darovitih u našem društvu. Sljedeći korak je najvažniji u cijelom procesu – pronaći način da se ti potencijali i ostvare, a velik dio tereta tog ostvarenja leži upravo na leđima škola u kojima djeca i mladi provode velik dio svog vremena. Uključivanjem u ovaj projekt škole jasno pokazuju da su svjesne potencijala u svojim klupama i da su spremne na promjene.
Realizacijom ovog projekta SDŽ će postati prva županija koja je primijenila iste instrumente na svim učenicima četvrtih razreda u cijeloj županiji, a radi se o 4533 učenika u prostorno najrazgranatijoj županiji u Hrvatskoj. Prikupljeni podaci omogućit će analizu stanja u županiji – utvrdit će se broj potencijalno darovitih učenika u području matematike, ograničenja i potencijali u školama što će omogućiti razradu plana daljnjih aktivnosti kako bi se, osim ujednačenih kriterija testiranja, mogao omogućiti i ujednačeni razvoj potencijala (od potencijala učenika do potencijala škola) u županiji. Roditelji davanjem pristanka za sudjelovanje u projektu za svoje dijete postaju pravi pokretač promjene u ovom području i čine prvi korak koji nas sve vodi prema ostvarenju želje svakog roditelja kao i vizije CI SDŽ – ostvarenje potencijala svakog darovitog djeteta u našoj županiji!