Djeca i mladi su se napokon vratili u škole, što znači da su i Centri izvrsnosti opet u punom pogonu. Zato smo posjetili tri splitske škole, Elektrotehničku školu, MIOC te Prirodoslovnu školu u kojima se odvijaju programi Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije.
U Elektrotehničkoj školi dočekao nas je voditelj CI novih tehnologija Toni Jagnjić koji nas je proveo po svim učionicama u kojima se odvijala nastava.
U prvoj učionici u koju smo kročili, u programu CINT-a (Centra izvrsnosti Nove tehnologije), u tijeku je bio sat robotike na kojem su djeca samostalno rješavala zadatak koji im je mentorica zadala. Zadatak koji bi mnogima bio na razini znanstvene fantastike, ali ne i mladoj Catherine Jerčić (14) koja je izjavila da „u sklopu programa ima priliku naučiti kako postaviti senzore, kako funkcionira rad robota te da se u budućnosti želi baviti znanošću.“ Pored Catherine, njezin petnaestogodišnji kolega Bartol Babić dijeli isti entuzijazam i ističe „da mu je zabavno u Centru izvrsnosti zbog količine različitih projekata u kojima može razvijati svoje vještine“.
U idućoj učionici nekoliko metara dalje, nova radionica, novi učenici, ali i nova tema, 3D printanje. Ivan (14) kazao nam je da „voli tehnologiju i dizajniranje stvari, odnosno da voli napraviti nešto iz ničega“, a mentor Zoran Vukić ističe da su „sve stečene vještine primjenjive u raznim poslovnim sektorima i da djeca kroz igru nauče mehanizam stvari koje će sutra primjenjivati u profesionalnoj karijeri“.
U sljedećoj učionici dočekao nas je sat programiranja na kojem djeca uče vještine kreiranja aplikacija te programskih jezika, a za vrijeme našeg posjeta radilo se na Android operativnom sustavu. Mentor Ante Vlah koji jeprofesor u Elektrotehničkoj školi i predavač u Centru izvrsnosti dugi niz godina, istaknuo je da „djeca iz ovog programa uče o stvarima koje su primjenjive danas i koje će im trebati u budućnosti, dakle uče se one vještine koje prate trenutačne trendove u informatičkom svijetu“.
Nakon Elektrotehničke škole, otišli smo do MIOC-a, kako bismo vidjeli što se tamo radi. Nova škola, drugi dio grada, ali ista slika, subota, a učionice pune.
Matematika većini djece, ali i odraslima stvara određenu vrstu nelagode, ali ne i onima u Centru izvrsnosti matematike. Ovdje je matematika dobrodošla, a prvi susret bio je s mentoricom Anisijom Žižić koja je aktivna u Centru od samog početka. Pitali smo je kako djeca ovdje reagiraju na matematiku, a njezin odgovor nas nije iznenadio. Kazala nam je da su „djeca jako zainteresirana za matematiku te postavljaju pitanja, aktivni su i vole rješavati zadatke“. To nam je bilo malo sumnjivo 😊, pa smo provjerili što kaže jedan od polaznika. Jedanaestogodišnji Frane Maleš samoinicijativno se javio za izjavu i kazao: „volim Centar izvrsnosti jer je jako zabavno učiti nove lekcije iz matematike i obnavljati stare“.
Nakon matematike, na red je došlo prirodoslovlje, odnosno programi Centra izvrsnosti s naglaskom na znanosti. Mentorica Andrijana Poljak, prof. biologije i kemije nam je kazala da je djeci „zanimljivo pohađati ovaj program jer sami dolaze do novih spoznaja kroz praktične zadatke i istraživanja, baš kao i u pravom laboratoriju“. Njezina kolegica, ravnateljica Prirodoslovne škole u Splitu i voditeljica Centra izvrsnosti iz prirodoslovlja Marija Pustak, istaknula je „da su zahvalni zbog novih kabineta i materijala koje omogućuju rad u manjim grupama i da u sklopu programa Centra izvrsnosti djeca imaju priliku naučiti stvari koje nadilaze opći nastavni kurikulum“.
Jedan od mentora iz područja prirodoslovlja je i prof. dr.sc. Ivica Puljak, profesor fizike, koji drži radionicu na temu svemira i otkrića Higgsovog bozona. Na toj radionici djeca uče i raspravljaju o tome kako izgleda svemir, od čega se sastoji, kako evoluira, ali i kako se pronašao Higgsov bozon. On ističe da „pored praktičnih znanja koje učenici stječu na ovim radionicama, dobivaju i opći uvid o važnosti znanosti u modernom svijetu, jer je čitav moderan svijet baziran upravo na znanosti i znanju“.
Larisa Zoranić, izvanredna profesorica sa splitskog PMF-a, koja je već treću godinu za redom aktivna u Centru izvrsnosti, ističe kao najveću kvalitetu programa Centra upravo taj „praktični, istraživački aspekt učenja u kojem učenici imaju priliku naučeno gradivo testirati, provjeriti te u konačnici dokazati, što djeci predstavlja jedan kompletno novi i drukčiji pristup od onog školskog“.
Sami smo htjeli provjeriti sve što smo čuli, pa smo ušli u jedan takav laboratorij, opremljen baš kao u pravom znanstvenom laboratoriju, a unutra smo zatekli buduće znanstvenike. Sedamnaestogodišnji Dorijan nam je kazao da ga „jako zanima znanost, pogotovo biologija, kemija i fizika te da je zato polaznik Centra izvrsnosti kojeg smatra odskočnom daskom za daljnju karijeru, a planira upisati medicinu nakon srednje škole“. Pričali smo i s Hatidžom iz Sarajeva koja također pohađa Centar izvrsnosti jer je „jako zanimaju biologija i kemija i želi se baviti znanošću“.
Za kraj smo posjetili učionicu u kojoj su učenici igrali sudoku, ali ne jer im je dosadno, već zato što je sudoku jedan od alata za vježbanje logike. Mentor Siniša Hrga, profesor matematike i fizike, ističe „da se njegovi učenici igrajući logičke igre pripremaju za svjetska natjecanja iz logike te da sastavljaju logičke igre, koje onda mi kao krajnji korisnici rješavamo“.
Fascinantno je koliko se u jedno subotnje jutro može naučiti o svom gradu i njegovim najmlađim stanovnicima. Djeca i mladi su svojom voljom i željom odlučili ulagati u znanja i vještine kako bi u budućnosti bili lideri našeg društva.
Mentori i učenici koje su subotnje jutro proveli u učionicama kako bi naučili nešto novo, otkrivaju nam jednu novu spoznaju i o percepciji vremena. Jer vrijeme je naš najveći dar i o nama ovisi kako ćemo ga iskoristiti, a upoznavši ovu krasnu djecu i mentore koji obogaćuju naše društvo, svima nam mogu očitati lekciju o životnim prioritetima.