Beyza Yegen, studentica završne godine znanstvenih predmeta na Sveučilištu Ege u Izmiru došla je u naš Centar u rujnu koristeći sredstva Erasmus programa u kojem sudjeluje njeno sveučilište.
Sveučilište Ege ili Egejsko sveučilište (turski: Ege Üniversitesi) je javno istraživačko sveučilište iz grada Izmira, antičke Smirne. Osnovano je 1955. godine s Medicinskim i Poljoprivrednim fakultetom. To je četvrto najstarije sveučilište u Turskoj.
Kako si čula za Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije?
Tijekom istraživanja destinacije gdje bih mogla stažirati u sklopu programa “Erasmus mobility”, razgovarala sam s profesorima na svom fakultetu i dobila preporuku za Centar izvrsnosti SDŽ. Nakon njihove preporuke, istražila sam web stranicu Centra, gdje sam prikupila više informacija o aktivnostima i ciljevima organizacije, nakon čega sam kontaktirala Centar izvrsnosti SDŽ i izrazila želju za stažiranjem.
Koliko si znala o Hrvatskoj prije samog dolaska u Split?
Prije odluke o stažiranju, nisam puno znala o Hrvatskoj. Uglavnom sam pročitala neke osnovne informacije o povijesti, geografskim lokacijama i odnosima s Turskom koje sam pronašla na internetu. Razlog tome je što nitko iz mog bliskog kruga nije bio u Hrvatskoj. Ubrzo sam shvatila da dosta toga što sam pročitala o Hrvatskoj, nije ni blizu onome što sam iskusila. Nakon dolaska, shvatila sam koliko informacije koje sam pročitala nisu ni blizu onoga što sam doživjela. Iskustvo druženja s lokalnim stanovništvom, upoznavanje kulture te svakodnevni život, pomoglo mi je da steknem dublji uvid.
Kako si doživjela Split i koliko se život razlikuje od onoga u Turskoj?
Moje iskustvo boravka u Splitu je vrlo ugodno i pozitivno. Grad je istovremeno dosta sličan i različit od Turske. Ljudi su topli i susretljivi, vrlo slični Turcima u tom smislu. Što se tiče užurbanosti života, Split se dosta razlikuje od gradova u Turskoj, pogotovo u kontekstu radnog vremena i učestalosti javnog prijevoza. Također, primijetila sam da u Splitu ljudi voze bicikle i motore, dok je u Turskoj naglasak na automobilima i korištenju javnog prijevoza. Iako mi se sviđa hrana u Splitu, nedostaje mi raznolikosti okusa i kuhinje, na koju sam navikla kod kuće. Također, primijetila sam da u Splitu ima dosta mačaka lutalica, dok u Turskoj ima dosta pasa lutalica na ulicama.
Studentica si u Turskoj, kako bi opisala obrazovni sustav u svojoj zemlji?
Postoje određeni izazovi u obrazovnom sustavu Turske. Kurikulum je pretežak i nastavnicima nije lako detaljno se baviti sadržajem nastavnih predmeta. To često dovodi to toga da se površno pristupa sadržaju, bez dubljeg razumijevanja i rada s učenicima što dovodi do manjka praktičnog korištenja usvojenih znanja. Uz to, veliki problem je razlika u školama u pojedinim regijama u Turskoj, po pitanju pristupa resursima. Primjerice učenici i nastavnici u školama u ruralnim sredinama suočavaju se s brojnim izazovima i preprekama u obrazovnom razvoju, što produbljuje nejednakost u obrazovnim prilikama i mogućnostima. S druge strane, ima dosta škola s visokim standardom po pitanju resursa, kvalitete obrazovanja i educiranih nastavnika, ali takvih škola nažalost nema mnogo.
Kakav je nacionalni obrazovni sustav po pitanju darovitih učenika u Turskoj?
Za prepoznavanje darovitih učenika u Turskoj koriste se razne metode, kao što su testovi inteligencije, akademski uspjesi, vještine kreativnog razmišljanja i društvene vještine. Postoji poseban program za rad s darovitim učenicima, koji pruža različit i individualan kurikulum u skladu s njihovim potrebama, ali i poseban “trening” za nastavnike koji će raditi s darovitim učenicima. Također, uz akademski program, darovitim učenicima osigurano je i psihološko savjetovanje kako se ne bi zapostavio njihov socijalni i emocionalni razvoj. Cilj ovog pristupa je osnaživanje samopouzdanja učenika kako bi se naučili nositi sa stresom. Često se organiziraju nacionalna i međunarodna natjecanja kako bi se dodatno razvijale vještine učenika u području znanosti, umjetnosti i sporta.
Obrazovne politike i prakse kontinuirano evaluiraju, kako bi se zaštitila i osnažila prava na obrazovanje darovitih učenika. Turski znanstveni i umjetnički centri – BILSEM su posebne institucije koje pohađaju daroviti učenici. BILSEM ima posebne kriterije za prijem darovitih učenika, a program omogućuje studentima razvijanje vještina u području znanosti, umjetnosti, tehnologije. BILSEM je na neki način stup turskog obrazovnog sustava u radu s darovitim učenicima.
- Na otvaranju programa za ovu godinu